דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם נגזר דיננו לסכלות נצחית? 

מאת    [ 21/05/2018 ]

מילים במאמר: 391   [ נצפה 2262 פעמים ]

 

האם נגזר דיננו לסכלות נצחית?

 

לא מכבר יצא לאור בתרגום חדש בעברית ספרו של דזידריוס ארסמוס, השבח לטיפשות.  בספר זה טוענת אלת הטיפשות כי הפקחות והבינה מאמללות את בני האדם, וכי הסכלות והבורות מבטיחות להם שלל הנאות והצלחות בחייהם. ממילא ברור כי יוהרתם של המשכילים והחכמים היא הטיפשות בהתגלמותה. ישנם הטוענים כי לאמיתו של דבר, המסר של הספר הוא כי כולנו כסילים ואיננו יודעים ומכירים את מציאות חיינו, ובעניין זה אין הבדל בין החכמים לטיפשים, בין הבורים ללמדנים ובין הכופרים לבין יראי השמיים. ארסמוס, יליד רוטרדם שבהולנד, נחשב מאז ומתמיד לאחד מענקי הרוח של הרנסנס, ספרו הוא אחד מספרי המופת הקנוניים של המערב, ולחו אכן לא נס גם במלאת לו למעלה מ-500 שנה.  

הוצאתו לאור המחודשת בעברית של הספר מעלה בזיכרון את דמותו ורעיונותיו של החכם האתונאי הקדמון, סוקרטס. סוקרטס חי לפני כ-2500 שנה, ואף הוא נחשב לאחד מענקי הרוח של המערב ואף למי שהניח את היסודות של הפילוסופיה והמחקר המערביים. ידועים ציוויו: "דע את עצמך" וטענתו כי בסופו של דבר, ולאחר חקירותינו את עצמנו, כל שאנו יודעים הוא שאיננו יודעים דבר. האדם הבור, אם כן, הוא מי שחושב כי הוא יודע דבר מה. אולי אפשר להעניק לסוקרטס כוונת-מה, שלפיה שומה עלינו לחקור את עצמנו כדי לנסות ולהפחית במקצת בורות זו.

מנגד ניצב חכם הרוח של המזרח, סידהארתא גאוטמה, או בכינויו המוכר בודהא, שחי מעט לפני זמנו של סוקרטס. כסוקרטס וכאלת הטיפשות בספרו של ארסמוס, גם בודהא קבע כי בני האדם בורים, אלא שהוסיף כי משום כך הם סובלים סבל רב. זאת, כיוון שהם אינם רואים בבהירות כיצד מוחם ונפשם טועים בפירושם את מציאות חייהם. עם זאת, בשונה מאלת הטיפשות וסוקרטס, הוא ביטא תפיסת עולם אופטימית ביסודה, שלפיה אפשר להפחית את בורותם של בני האדם ובמקרה המיטבי אף לבטלה כליל. לדבריו, מי שידבק בתורתו יתעורר מאשליית קיומו ומבורותו וכך יגיע למצב קיום רצוי ואף מאושר. מכאן הכינוי בודהא, שפירושו בלשון הסנסקריט "זה שהתעורר". תכלית פעילותו של בודהא הייתה להפחית את סבלם של בני האדם ככל האפשר, ובמובן זה אפשר לראות את תורתו ככזו שאיננה עוסקת בחקירה תיאורטית של האדם ושל המציאות, אלא בחקירה מעשית וקונקרטית שלהם.

על רצף האמונה ביכולתם של בני האדם להפחית את בורותם ניצבות, אפוא, שלוש אפשרויות שבאו לידי ביטוי בדבריהם של ארסמוס, סוקרטס ובודהא: מכאן פסימיות נוסח אלת הטיפשות בספרו של ארסמוס, מכאן האופטימיות שבדברי בודהא, ובתווך גישתו הפסימית/מתונה של סוקרטס.

מיהו משלושתם הצודק והרלוונטי עבורנו היום?

תמיר דובי עורך וכותב ביוגרפיות וסיפורי חיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב